Ge oss hela bilden - eller ingen alls

När jag slog upp tidningen i morse och läste om ett mord som begåtts , ser jag till min besviklese att fotot av den misstänkte gärningsmannen (som med absolut största sannolikhet kommer att dömas), som vanligt, är pixlad och censurerad. Är inte det lite trist?

Givetvis vill man se vad det är för personer som begår brotten som blir stora i media. Frågan jag ställer mig varje gång jag (inte) ser den misstänkte på bild media, är varför man väljer att publicera en bild där man ändå inte ser vem eller hur gärningsmannen ser ut. Ett foto, vet vi alla, är till för att avbilda verkligheten. När vi då inte får se den ursprunliga bilden, blir det då helt meningslöst med ett foto/bild av den misstänkte. Varför gör media så? Som belöning för oss (laglydiga?) tidningsläsare borde vi få se gärningsmännens bild publicerad i tidningen.

Men för en sekund råkade jag visst glömma att jag bodde i, lagomlandet, Sverige. För inte ska väl en person som begått en grov kriminell handling få sin personliga intigritet så kränkt? Nej nej nåt så obarnhärtigt kan man väl inte göra?
Det är väl just detta man borde göra! Som liten fick vi väl alla lära oss att stå för våra handlingar och ta konsekvenserna av dem. När man tänker på offrena och deras anhöriga anser jag att det minsta man kan göra är att man kan publicera namn och bild på gärningsmännen. Nu ber jag väl om för mycket, för såvitt jag vet bor jag fortfarande kvar i samma land som inte vill orättvist behandla någon. Inte ens en kallblodig mördare...

Visa antingen hela den verkliga bilden eller ingen alls.

//F


Kommentarer
Postat av: sara

enligt lagen får dom inte publicera namn och visa ansiktet förrän den kriminelle är dömd, oavsett om han/hon blir friad eller fälld...

2008-10-23 @ 17:50:57
URL: http://saracarolineboberg.blogg.se/
Postat av: F

Då kan du gärna hänvisa till vilken paragraf som avgör detta?! När den misstänkta "hockeytrion" med huselius, tallinder och lilja blev anmälda för en våldtäkt för några år sen gick man ut med både namn och bild. Detta var enligt dig alltså olagligt? Varför dömdes inte alla media för detta? Såvitt jag vet får man publicera såväl bild som namn på misstänkta brottslingar men inte med falska påståenden. Tidningarna, och annan media, får avväga från fall till fall och avgöra hur det allmäna intresset står sig. Men ofta väljer svenska medier den "restriktiva" vägen...

2008-10-23 @ 19:13:45
URL: http://ambivalentapojkar.blogg.se/
Postat av: cesar

tror det är en vissa sara som är ute och cyklar nu...

2008-10-23 @ 23:46:58
Postat av: abcd

I många fall har media lagt ut bild och namn innan den misstänkte fick sin dom. Visade sig sen att personen i fråga var oskyldig. Hela livet blev förstört. inte okej..

2008-11-02 @ 23:33:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0